آیا عسل ، یک ضد میکروب برای درمان مشکلات پوستی است


 

اگر بخواهیم درباره فواید عسل صحبت کنیم بسیار زیاد است . اما یکی از ویژگی های عمده عسل خاصیت ضد میکروبی است . مقاومت میکروارگانیسم های بیماریزا به آنتی بیوتیک ها یک نگرانی جدی در سلامت جهانی است. در این بررسی، تحقیق در مورد خواص ضد میکروبی عسل از سراسر جهان نسبت به میکروب های مرتبط با پوست مورد ارزیابی قرار گرفته است.

تعداد زیادی از مطالعات نشان داده اند که عسل از سرتاسر جهان فعالیت های ضد میکروبی قوی در برابر میکروب های مهم پوستی دارد. علاوه بر این، مطالعات نشان داده است که عسل می تواند باعث آسیب پذیری میکروبی و همچنین مقاومت ضد میکروبی معکوس شود. واضح است که تحقیقات ابتکاری برای بهره برداری از خواص ضد میکروبی عسل برای استفاده بالینی و تعیین اثربخشی عسل در درمان تعدادی از اختلالات پوستی با یک علت میکروبیولوژیک ضروری است.

کاربرد عسل در طب سنتی
در طب سنتی، عسل در سراسر جهان برای خواص شفابخش  پوستی  به رسمیت شناخته شده است. برای مثال یونان باستان و مصری ها، استفاده موضعی عسل را برای درمان زخم ها و سوختگی های پوستی انجام دادند و در طب سنتی ایرانی، عسل را برای درمان زخم، اگزما و التهاب موثر دانستند.

دانشمندان ابتدا توانایی عسل برای از بین بردن میکروبهای بیماری زا را در اواخر دهه 1800 گزارش دادند، اما با ظهور آنتی بیوتیک ها در اوایل دهه 1900، علاقه علمی به درمان با عسل به وجود آمد. امروزه با ظهور سويه های میکروبی مقاوم به آنتی بیوتیک مانند S. aureus مقاوم به متی سیلین (MRSA) - به علت عفونت های زخم دشوار و درمان شده و نگرانی بهداشت جهانی، عسل دوباره توجه محققان پزشکی را جلب کرده است.

در حال حاضر در درمان بالینی، عسل مانوکا تولید شده توسط زنبورعسل به صورت موضعی در کنترل عفونت زخم ها استفاده می شود. عسل Revamil یکی دیگر ازعسل های  پزشکی درجه یک است که معمولا در درمان بالینی برای مراقبت از زخم استفاده می شود. این عسل در گلخانه ها توسط تولید کنندگان در هلند تولید می شود، اما جزئیات بیشتر در مورد منبع این عسل منتشر نشده است.

در این بررسی، یافته های تحقیقاتی در مورد فعالیت های ضد میکروبی عسل از سراسر جهان، در برابر میکروب های مرتبط با پوست مورد ارزیابی قرار گرفته است. علاوه بر این، مکانیسم های خواص ضد میکروبی عسل بررسی می شود. هدف اصلی این بود که بیشتر در مورد پتانسیل درمانی عسل به عنوان یک گزینه درمان برای بیماری های پوستی با یک علت میکروبیولوژیکی درک شود.

خواص ضد میکروبی عسل مانوکا علیه میکروب های مرتبط با پوست
مطالعات نشان داده اند که عسل مانوکا دارای اثرات ضد میکروبی در آزمایشگاهی بر علیه شایع ترین میکروارگانیسم های آلوده کننده زخم، از جمله MRSA، S. aureus، P. aeruginosa و E. coli است. همچنین نشان داده شده است که عسل مانوکا فعالیت ضد ویروسی در برابر ویروس واریسلا زوستر، نشان می دهد. بنابراین ممکن است عسل، درمانی برای بثورات پوستی ویروسی باشد.

از آنجایی که فعالیت ضد میکروبی عسل نه تنها بین انواع مختلف عسل، بلکه همچنین بین دسته های مشابه عسل متفاوت است، عسل مانوکا اغلب یک به عنوان عامل مانوکا منحصر به فرد (UMF) شناخته می شود. UMF اندازه گیری شدت فعالیت ضد باکتریال عسل علیه S. aureus است و براساس غلظت یک محلول فنل محاسبه می شود که به یک منطقه مشابه از مهار رشد در یک روش انتشار شعاعی برای آزمایش عسل کمک می کند . انتقاد از طبقه بندی UMF این است که این اندازه گیری فعالیت تنها در برابر S. aureus است و به سایر میکروب های مرتبط، ارتباطی ندارد.

فعالیت ضد میکروبی عسل در برابر میکروب های مرتبط با پوست
تعداد زیادی از مقالات علمی در مورد فعالیت ضد میکروبی عسل در سرتاسر جهان گزارش شده است؛ برخی از نمونه ها در این بخش بحث شده است.عسل تولید شده در جنوب گندر، اتیوپی، توسط زنبور عسل Apis mellipodae، یک نوع زنبور عسل، در طب سنتی در اتیوپی برای درمان انواع بیماری ها از جمله عفونت های پوست استفاده می شود. تحقیقات نشان داد که این عسل رشد میکروب های آلوده به زخم E. coli و S. aureus با حداقل غلظت مهاری (MICs) به ترتیب 12.5٪ و 6.25٪ مهار می کند.

در مطالعه ای با استفاده از تست های انتشارعصاره آگار، نشان داده شد که عسل جمع آوری شده در طول فصول بارانی، رشد میکروب E. coli را مهار می کند، در حالی که عسلی که در طول فصول خشک سال جمع آوری شده، رشد E.coli، S. aureus و تعدادی از میکروب های دیگر را به میزان کمتری کاهش می دهد. این نتایج به وضوح اثرات فصلی بر فعالیت ضد باکتری عسل را نشان می دهد. عوامل گیاهی یا عوامل آنومولوژیک مانند سلامت کلنی های زنبورعسل می توانند تحت تأثیرفصل ها قرار گیرند و پیامدهای آن برای فعالیت ضد میکروبی عسل تولید شود.

در مطالعات دیگر، رشد C. albicans توسط عسل جوجوب، یک عسل به دست آمده از نگهدارنده زنبورعسل در الباحه عربستان سعودی، توسط زنبورهای تغذیه شده با گیاه Ziziphus jujuba تهیه شده  مخلوط با روغن زیتون و موم زنبور عسل که حاوی عصاره چند عنبیه از امارات متحده عربی است، کاهش یافته است.  یافته های چنین نشان دهنده پتانسیل برخی از عسل ها برای استفاده در درمان اختلالات پوستی ناشی از C. albicans مانند کاندیدیازیس پوست است.

خواص ضد میکروبی عسل در مطالعات انسانی
گزارشی مختصر توضیح داد که چگونه درمان یک زخم غیرقابل جراحی آلوده به S. aureus در یک زن 38 ساله با سم زدایی عسل آغشته به مانوکا و کوموسیسلاک خوراکی موجب بهبود قابل ملاحظه زخم از بین رفتن باکتری ها 7 روز پس از شروع درمان شد. زخم 3 ساله بود و در طی دوره 3 ساله قبل از شروع درمان با عسل ، آنتی بیوتیک پاسخی به سایر روش های زخم معمولی و آنتی بیوتیک ها نداشت. در گزارشی دیگر،یک زخم پاهای آلوده به MRSA از یک بیمار مبتلا به سیستم ایمنی مبتلا به استفاده موضعی عسل مانوکا درمان شد. در نتیجه، MRSA ریشه کن شد و زخم بهبود یافت.

مطالعات آزمایشگاهی درباره اثرات عسل بر پاتوژن های میکروبی مرتبط با پوست
به طرز غیر قابل باوری، تحقیقات اخیر نشان داده اند که خواص ضد میکروبی عسل بیشتر از خواص ضد باکتری آن است. توانایی میکروب های بیماری زا برای ایجاد بیماری ها تا حدودی ناشی از تولید عوامل بیماری زا است. به عنوان مثال، S. aureus، طیف وسیعی از پروتئین های ایجاد کننده بیماری را تولید می کند، از جمله کاتالاز، همولیسین (α، β، γ و δ)، سموم اپیدرمولیتیک و انتروتوکسین ها. آلفا توکسین (α-همولیزین) باعث ایجاد آسیب بافتی در هنگام عفونت زخم می شود، با ایجاد خلط در غشاهای سلولی میزبان، باعث ترشح ترکیبات کم مولکولی و تولید سیتوکین و آپوپتوز می شود.

از مطالعاتی که در بالا ذکر شد می توان نتیجه گرفت که عسل دارای فعالیت ضد میکروبی قوی در برابر میکروب های مرتبط با پوست است. این یافته ها در زمان های فعلی به خصوص در زمانی که مشکل مقاومت بدن در برابر آنتی بیوتیک ها به عنوان یک بحران جهانی در نظر گرفته شده است، به ویژه در این مورد امیدوار کننده است.

سازمان جهانی بهداشت (2014) امکان گذراندن دوران پس از مصرف آنتی بیوتیک را که در آن عفونت های عادی می تواند کشته شود، تایید کرد. حتی جالب تر از این یافته ها این است که عسل می تواند مقاومت ضد میکروبی را کاهش دهد و باعث کاهش بیماری های میکروبی شود. علی رغم این یافته های خوش بینانه در شرایط آزمایشگاهی، استفاده ازعسل در عمل بالینی امروز به عنوان یک عامل ضد هنوز به توانایی کامل خود نرسیده است. 

تحقیقات نوآورانه که می تواند به حداکثر استفاده از خواص ضد میکروبی این ماده طبیعی و غلبه بر موانع مرتبط در آینده منجر شود تولید یک عامل ضد میکروبی است که در درمان بالینی بسیار ارزشمند است. انواع مختلفی از عسل وجود دارد که در سراسر جهان تولید می شوند و بعضی از آنها ممکن است فعالیت های ضد میکروبی قوی تر که هنوز کشف نشده اند داشته باشند.